Hvordan forbereder man sig til en jobsamtale
Reklame:

At forberede sig til en jobsamtale kan virke skræmmende, men der er flere trin, du kan tage for at forberede dig til et vellykket interview. I denne artikel opretter vi en tjekliste til forberedelse af jobsamtaler med 11 punkter.

Hvordan skal man forberede sig til en jobsamtale?

At forberede sig til en jobsamtale betyder primært at tage sig tid til at overveje sine mål og kvalifikationer i forhold til stillingen og arbejdsgiveren. For at opnå dette bør du udføre research på virksomheden og omhyggeligt gennemgå jobbeskrivelsen for at forstå, hvorfor du ville passe godt ind. Lad os se på trinene til at forberede sig til en jobsamtale.

1. Undersøg omhyggeligt jobbeskrivelsen

Under dit forberedelsesarbejde bør du bruge arbejdsgiverens udsendte jobbeskrivelse som en vejledning. Jobbeskrivelsen er en liste over de kvalifikationer, kvaliteter og baggrund, som arbejdsgiveren søger hos en ideel kandidat. Jo mere du kan tilpasse dig disse detaljer, jo mere vil arbejdsgiveren kunne se, at du er kvalificeret. Jobbeskrivelsen kan også give dig ideer til spørgsmål, som arbejdsgiveren kan stille under hele samtalen.

2. Overvej hvorfor du går til jobsamtale og dine kvalifikationer

Inden din samtale bør du have en god forståelse af, hvorfor du ønsker jobbet, og hvorfor du er kvalificeret. Du bør være parat til at forklare din interesse for muligheden, og hvorfor du er den bedste person til rollen.

3. Udfør research på virksomheden og rollen

At undersøge den virksomhed, du søger til, er en vigtig del af forberedelsen til en jobsamtale. Ikke kun vil det hjælpe med at give kontekst til jeres samtaler, men det vil også hjælpe dig, når du forbereder gennemtænkte spørgsmål til dine interviewere.

At undersøge virksomheden og rollen så meget som muligt vil give dig et forspring i forhold til konkurrenterne. Ikke nok med det, men en fuldstændig forberedelse til et interview vil hjælpe dig med at bevare roen, så du kan performe bedst muligt. Hvis du vil læse mere om at bevare roen kan du tage et kig på dette indlæg: Hvordan bevare man roen?

Her er et par ting, du bør vide, før du går ind i dit interview:

Undersøg produktet eller tjenesten:

Selvom rollen ikke er direkte relateret til virksomhedens produkt eller service, leder du stadig efter at blive en del af teamet. Det er vigtigt at lære alt, hvad du kan, om det produkt eller den tjeneste, virksomheden producerer og promoverer. Du behøver ikke nødvendigvis at forstå hver eneste detalje, især hvis det er et teknisk produkt, og du er til jobsamtale til en ikke-teknisk stilling, men du bør have en grundlæggende forståelse af de vigtigste produkter eller tjenester, som virksomheden tilbyder.

Hvis det er muligt, anmod om en prøve af produktet for at gøre dig bekendt med kundens perspektiv. Jo mere du kan fortælle dem om produktet fra både et firma- og kundesynspunkt, jo bedre vil du præstere i din jobsamtale.

Undersøg stillingen:

Det er vigtigt at læse jobbeskrivelsen grundigt og sikre sig, at du forstår alle de krav og ansvar, der følger med. Dette vil ikke kun forberede dig med tankevækkende, målrettede spørgsmål om stillingen under samtalen, men det vil sikre, at du virkelig er kvalificeret og parat til at tackle ansvaret, hvis du får jobbet.

Undersøg om muligt lignende stillinger og læs anmeldelser fra personer i disse stillinger, så du kan få en idé om, hvad de daglige aktiviteter vil være. Bed under jobsamtalen om afklaring eller detaljer om stillingen, så du kan være sikker på, at du er klar, hvis du modtager et jobtilbud. At undersøge stillingen før en jobsamtale vil også hjælpe dig med at beslutte, om stillingen er den rigtige for dig.

Undersøg virksomhedskulturen:

Moderne virksomheder har normalt sociale mediekonti og blogs, der diskuterer deres virksomhedskultur og branche. Disse oplysninger kan give dig et indtryk af virksomhedens tone og personlighed, samt hvad de værdsætter. Uanset hvor godt et job ser ud, er det vigtigt, at du passer ind i virksomhedskulturen og deler en lignende personlighed og værdier.

Hvis du har spørgsmål om arbejdspladsens miljø, kultur, personlighed eller værdier, så husk at spørge under jobsamtalen. Disse spørgsmål kan spænde fra software og værktøjer, som virksomheden bruger, til deres politikker vedrørende ferie og sygetid. Husk, at samtalen i lige så høj grad handler om, at du skal finde en god match til dit eget arbejdsmiljø, som det handler om, at virksomheden finder en god match til stillingen. At vide, at dine værdier stemmer overens med virksomheden, sikrer et lykkeligt professionelt liv. Dette er også den perfekte mulighed for at finde ud af mere om virksomheden og vise intervieweren, hvordan du passer ind.

4. Overvej dine svar på almindelige interviewspørgsmål

Selvom du ikke vil være i stand til at forudsige alle de spørgsmål, du vil blive stillet i en jobsamtale, er der et par almindelige spørgsmål, du kan planlægge svar på. Du kan også overveje at udvikle en elevator pitch, der hurtigt beskriver, hvem du er, hvad du laver, og hvad du vil.

Der er nogle job, der kan involvere en test eller evaluering under interviewprocessen. For eksempel, hvis du interviewer til en computerprogrammerings-, udviklings- eller analyserolle, kan du også blive bedt om at skrive eller evaluere linjer kode. Det kan være nyttigt at rådføre sig med kolleger i branchen for at få eksempler på tests, de har fået til at forberede.

Du bør også forberede dig på at diskutere dine lønforventninger, for en sikkerheds skyld. Hvis du er usikker på, hvilken løn der er passende at bede om til den stilling, du søger til, kan du besøge Jobindex’s lønberegner for at få en gratis, personlig vurdering baseret på din placering, branche og erfaring.

Her er et par eksempler på almindelige interviewspørgsmål som kan forekomme under jobsamtalen:

Hvorfor vil du arbejde her?

Den bedste måde at forberede sig på dette spørgsmål er at lære om virksomhedens produkter, tjenester, mission, historie og kultur. Nævn i dit svar de aspekter af virksomheden, der appellerer til dig og stemmer overens med dine karrieremål.

Eksempel: “Jeg ville elske muligheden for at arbejde med en virksomhed, der gør en forskel. At finde en virksomhed med et positivt arbejdsmiljø og værdier, der stemmer overens med mine egne, har været en prioritet gennem hele min jobsøgning, og denne virksomhed rangerer øverst på listen.”

Hvad interesserer dig ved denne stilling?

Arbejdsgivere stiller dette spørgsmål for at sikre, at du forstår rollen, og for at give dig mulighed for at fremhæve dine relevante færdigheder. Det kan være nyttigt at sammenligne stillingskravene med dine kompetencer og erfaring. Vælg et par ting, du er særlig glad for eller udmærker dig ved, og fokuser på dem i dit svar.

Eksempel: “Jeg har været passioneret omkring design af brugeroplevelser i det meste af min professionelle karriere. Jeg var spændt på at se, om denne virksomhed bruger Adobe-produkter, fordi jeg er velbevandret i hele suiten. Jeg er også en stor fortaler for at anvende agile arbejdsgange til design. Jeg tror, det er den mest effektive måde at tackle store projekter på. Jeg var i stand til at opbygge og lancere en agil proces i min tidligere rolle som UX manager, og vi så betydelige forbedringer i projekthastigheden.”

Hvad er dine største styrker?

Dette spørgsmål giver dig mulighed for at tale om både dine tekniske og bløde færdigheder. Når en interviewer beder dig om at beskrive dine styrker, kvaliteter og personlige egenskaber er det derefter for relatere dem tilbage til den stilling, du interviewer til.

Eksempel: “Jeg er en naturlig problemløser. Jeg synes, det er givende at grave dybt og afdække løsninger på udfordringer – det er som at løse et puslespil. Det er noget, jeg altid har udmærket mig ved, og noget jeg nyder. Meget af produktudvikling handler om at finde innovative løsninger på udfordrende problemstillinger, hvilket er det, der i første omgang trak mig til denne karrierevej.”

5. Øv din talestemme og kropssprog

Det er vigtigt at gøre et positivt og varigt indtryk under interviewprocessen. Du kan gøre dette ved at øve dig i en selvsikker, stærk talestemme og et venligt, åbent kropssprog. Selvom disse kan falde naturligt for dig, vil du måske også bruge tid på at udføre dem sammen med betroede venner eller familie eller foran et spejl. Vær særlig opmærksom på dit smil, håndtryk og skridt.

6. Forbered flere tankevækkende spørgsmål til intervieweren(e)

Mange arbejdsgivere føler sig trygge ved kandidater, der stiller gennemtænkte spørgsmål om virksomheden og stillingen. Du bør tage dig tid før jobsamtalen til at forberede flere spørgsmål til dine interviewer(e), der viser, at du har undersøgt virksomheden og er velbevandret i stillingen. Nogle eksempler på spørgsmål, du kan stille, er:

  • Hvordan ser en typisk dag ud for en person i denne stilling?
  • Hvorfor nyder du/I at arbejde her?
  • Hvilke egenskaber har dine mest succesrige medarbejdere?
  • Jeg har virkelig nydt at lære mere om denne mulighed. Hvad er de næste skridt i ansættelsesprocessen?

7. Gennemfør falske jobsamtaler

Ligesom at tale offentligt, er det at praktisere interviews den bedste måde at lindre angst og forbedre din selvtillid. Øvelse kan føles trættende, men gentagne gange at opleve interviewprocessen vil gøre dig mere komfortabel og hjælpe dig med at give det rigtige indtryk.

Hvis du har venner eller familie til at hjælpe, så lav prøve-interviews så meget du kan. Hvis du ikke har en anden person, så øv dig på dine spørgsmål og svar højt. Du kan opleve, at et svar lyder akavet eller ikke formidler, hvad du ønsker, når det bliver talt, så dette giver dig mulighed for at forfine dine svar og huske dem. Jo mere du gentager dit interview, jo mere sikker vil du være under den ægte vare.

8. Udskriv papirkopier af dit CV

De fleste arbejdsgivere beder om digitale kopier af dit CV sammen med ansøgningen, men de har muligvis ikke let adgang til det under selve jobsamtalen. At have kopier til at præsentere for flere interviewere viser, at du er forberedt og organiseret. Du bør have mindst tre eksemplarer til at sørge for flere interviewere, plus en til dig selv for at følge med.

Under din forberedelse skal du læse dit CV og øve dig i forklaringer på eventuelle huller, der kan opstå eller andre mærkeligheder. For eksempel kan du have taget fri fra arbejdet for at passe et barn eller et familiemedlem, skiftet karriere eller haft andre legitime årsager til ansættelsesmangler. Disse kan være en bekymring for arbejdsgiverne, så det er bedst at forberede din forklaring for at vise dem, at du ikke er en risiko.

Du kan også støde på spørgsmål om dit CV, der er akavede. Det er vigtigt at være ærlig, men diplomatisk i forhold til dem. For eksempel kan du have forladt et job på grund af din vejleder eller leder, eller politikker, som du ikke var enig i, men du vil ikke udtale dig negativt om en tidligere arbejdsgiver. Overvej disse mulige spørgsmål og forbered dine svar på forhånd, så du ikke ved et uheld siger noget, du vil fortryde.

Ligesom resten af jobsamtalen er det bedst at forberede sig på disse spørgsmål ved at skrive noter og øve dine svar højt flere gange før interviewet.

9. Forbered dine muligheder for transport

Jobsamtaler har en tendens til at være stressende for de fleste af mange årsager, men det kan være en udfordring i sig selv at komme til samtalen. Hvis dit interview er et ukendt område eller endda en helt ny by, kan det være en kilde til angst at finde rundt og sørge for, at du møder op til tiden.

For at undgå at blive for nervøs for din pendling, skal du forberede dig på at sikre, at alt går glat på mødedagen. Sådan gør du:

Tag afsted tidligt

Dette kan virke indlysende, men det er bedre at tage afsted med god tid til at komme til din jobsamtale, selvom det betyder, at du ankommer alt for tidligt. Selvom du giver dig selv et par minutter ekstra for at komme dertil, kan små forhindringer være nok til at gøre dig forsinket, såsom tæt trafik, ulykker, ingen parkering eller problemer med at finde bygningen. Hvis du ankommer for tidligt, skal du bare bruge tiden til at gennemgå dine noter og forberede dig mentalt til dit interview.

Gem interviewerens kontaktoplysninger

Selv med masser af tid til din pendling, kan situationer uden for din kontrol nogle gange få dig til at komme for sent. Hvis der sker noget, og du ved, at du kommer lidt for sent, så ring til den person du skal til samtale ved og gør dem opmærksomme på situationen. De fleste mennesker er empatiske over for disse situationer og forstår, at nogle ting bare ikke kan hjælpes, især hvis du giver dem besked på forhånd og har en fornuftig forklaring. I denne situation er det værste, du kan gøre, at dukke op for sent uden varsel og prøve at forklare dig selv.

Find stedet på Google Maps på forhånd

De fleste jobsamtaler er planlagt dage eller uger i forvejen, så du har tid til at undersøge stedet. Hvis dit interview er tæt nok på, kan du tage en dag til at gå til stedet og tjekke parkeringen, notere trafikken og finde det rum eller det kontor, hvor dit interview vil være. Hvis du er bekymret for parkering eller andre aspekter af placeringen, skal du kontakte din interviewer for at bede dem om mere information.

10. Sælg dig selv

En af de største udfordringer i et interview er at sælge dig selv. De fleste mennesker er utilpas ved denne idé, men at præsentere sig selv præcist og positivt behøver ikke at føles som et salg. Sandheden er, at du har professionelle færdigheder og erfaringer, der kan adskille dig fra andre ansøgere, så det er acceptabelt og forventes, at du anerkender dem til din potentielle arbejdsgiver.

Når du forbereder dig til en jobsamtale, skal du notere dig dine kompetencer, der vedrører stillingen, og tænk på, hvordan dine erfaringer og evner kan bidrage til afdelingens og virksomhedens overordnede mål. Dine svar vil være noget korte, så du ønsker at vælge den mest positive og relevante information at dele under interviewet.

Hvis du har målinger eller statistikker til at vise dine præstationer eller vækst under dine tidligere roller, er de en stor hjælp til at sælge dig selv under interviewet. For eksempel kan du have øget salget med en vis procentdel eller øget engagement på sociale medier i din sidste stilling.

Uanset hvilke præstationer du har, skal du ikke være beskeden med at dele dem under dit interview. Din potentielle arbejdsgiver vil gerne vide, at du vil være den rigtige, og at du kan levere noget til virksomheden, så de skal kende alle grundene til, at du kan give dem det.

11. Gør dig klar til at følge op efter samtalen

Efter din jobsamtale bør du forberede dig på at følge op med arbejdsgiveren. Når du minder arbejdsgiveren om jeres samtale, viser det dem, at du er oprigtigt interesseret i stillingen og giver dig mulighed for at bringe punkter op, du har glemt at nævne.

Her er et par trin, du kan følge, når du laver en opfølgning:

  • I første afsnit skal du nævne den specifikke jobtitel og takke din interviewer.
  • I andet afsnit skal du notere virksomhedens navn samt et samtalepunkt og/eller et mål, der virkede særligt vigtigt for den person, du talte med. Forbind det punkt med din erfaring og interesser.
  • I det sidste afsnit kan du invitere dem til at stille dig yderligere spørgsmål og afslutte med at sige, at du ser frem til at høre tilbage.

Afsluttende tip

Hvis du ikke kender svaret på et bestemt spørgsmål, er det helt acceptabelt at holde pause et øjeblik og blot sige, “Lad mig tænke over det et øjeblik.” Arbejdsgiveren vil sætte pris på, at du tager dig tid til at give dem et gennemtænkt svar. Sørg for at give specifikke eksempler, hvor det er muligt. Hvis du tager dig tid til at forberede dig til et interview, vil det i sidste ende hjælpe dig til at føle dig mere afslappet og selvsikker under processen.

Vi håber dette indlæg gav dig det du søgte. Husk at du altid er velkommen til at dele erfaringer og tips i kommentarfeltet herunder.

God dag!

Reklame:
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply