Hvordan fungerer augmented reality
Reklame:

Hvad er Augmented Reality?

Ved hver skridt frem mod at gøre verden mere digital, bliver der arbejdet hårdt for at gøre grænsen mellem den digitale verden og den virkelige verden mindre. Men hvad er Augmented Reality egentligt? Augmented Reality, også forkortet AR, pålægger digitalt content ovenpå et live camera feed og får derved det digitale lag til at ligne det er en del af den fysiske verden omkring dig.

Historien om Augmented Reality

Selvom Augmented Reality måske er et relativt nyt begreb for mange, har teknologien rødder helt tilbage til 1968 hvor Harvard professoren, Ivan Sutherland, udviklede den første opfindelse der gjorde brug af Augmented Reality. Opfindelsen var en computer der blev tilkoblet et sæt briller som så blev spændt på hovedet og viste brugerne computergenereret grafik der påvirkede brugerens oplevelse af den virkelig verden. Projektet hed ”The Sword of Damocles”.

Flere år senere i 1999 udviklede NASA et hybrid syntetisk visuelt system til deres X-38 rumskib. Rumskibet brugte AR til at genererer et bedre syn til piloterne der derved skabte bedre navigations muligheder når det kom til deres testflyvninger.

I dag er nogle af de mest kendte former for AR Google glasses, og Pokemon Go. Selvom teknologien bruges på langt større basis end folk forventer. En af disse er Volkswagen der bruger AR til at guide deres teknikere og mekanikere. Dette gør de gennem en ”step-by-step” proces når det kommer til instruktioner og service af deres biler.

Hvordan fungerer AR teknologien?

Augmented Reality er når man sammensætter digitale elementer som f.eks. visuelle lag, interaktion og lyd direkte ovenpå den virkelig verden. Dette gøres gennem digitale værktøjer som smart devices eller Virtual Reality briller.

AR fokuserer på at fremstille den digitale verden som en 3-dimensionel oplevelse frem for blot 2D som man har haft i mange år. Produkter det er udstyret med indbyggede kamera benytter sig af billede genkendelse for at effektivisere softwaren. Billede genkendelsen i AR softwaren genkender forskellige elementer samt dybden i den virkelig verden, som systemet analyserer. Dette kaldes også for Computer Vision, og er den primære faktor der differentierer Augmented Reality og Virtual Reality, hvor brugere transporteres in i en komplet digital verden. Efter AR softwaren genkender miljøet downloades det ønskede objekts informationer. Dette gør det muligt at opstille projektet i 3D i den virkelig verden gennem kameraet og displayet.

Augmented reality og deep learning

For at dette kan lade sig gøre løber AR ind i et problem. For selvom vores hjerne er rigtig god til at forstå den visuelle verden, så er det en stor udfordring for computere. Computer vision, og derved AR, skal kunne besvare to spørgsmål so den verden og derved de billeder den ser, og disse spørgsmål er ”hvad” og ”hvor”. Her har AR oplevet en stor fremgang ved brug af Deep Learning, som er en gren af kunstig intelligens. Deep Learning har været med til at kunne besvare ”hvad” spørgsmålet da det opbygger viden omkring data og derved bliver bedre og bedre til at forså hvad den ser. For at besvare ”hvor” spørgsmålet benyttes teknologien Projective Geometry. Dette er en gren af matematik der bruges til at kortlægge forhold mellem objekter gennem geometri, og derved forstå forholdene i billederne.

Sammensætningen af de forskellige teknologier i AR giver altså brugeren en ”real time” oplevelse af data der løber gennem en touchskærm, og giver dem mulighed for at interagere og kontrollerer dataen direkte. Når brugeren bevæger sig rundt vil størrelsen og orienteringen af AR dataen automatisk justerer og tilpasse sig til det nye perspektiv. Kombinationen af alle disse teknologier skal spille sammen på millisekunder for at brugeren for en oplevelse der er stabil og virker ægte.

Fremtiden for Augmented Reality

Da teknologien bag AR er i konstant forbedring, vil brugerne opleve en større og større forbedring af brugervenligheden og udnyttelsen af hvordan teknologien kan bruges i forskellige brancher og produkter. En af de nyeste forbedringer har været LIDAR (light detection and ranging), som ved hjælp af infrarød laser kan måle afstande og derved give AR en bedre forståelse af dybder og overflader. LIDAR er allerede indbygget i udvalgte nyere smartphones og tablets, men er på nuværende tidspunkt en dyr teknologi at bygge.

Som forbruger er AR allerede en stor del af vores hverdag, men det er bare ikke noget vi ved. AR misforstås ofte som værende for ”high tech” til den gennemsnitlige forbruger, men Snapchat filtre er et godt eksempel på hvordan AR er blevet omfavnet af deres brugere. COVID-19 pandemien blev også et vendepunkt for hvordan AR bliver implementeres i vores liv, da store dele af virksomheder verden over så det nødvendigt at lade medarbejdere arbejde hjemmefra. Her blev der udviklet flere programmer der tillod medarbejdere at snakke og arbejde sammen ved hjælp af AR

I 2021 havde AR som industri en værdiansættelse på $26.75 milliarder, men med den seneste involvering fra teknologi giganter som META og deres udvikling i teknologien, forventes værdien at være steget til $76 milliarder allerede omkring 2030.

Dansk AR Udvikling

Et eksempel på en dansk virksomhed der tilbyder Augemnted Reality er 3D-Empire A/S fra Aarhus. 3D-Empire er en IT/grafik virksomhed der til dagligt tilbyder at udvikle og opbygge danske virksomheders produkter i 3D og lave det AR kompatibelt, både via apps eller webbaseret.

Deres seneste udviklingsprojekt indenfor Augmented Reality hedder ART-AR og er en webbaseret service til plakatshops, tæppevirksomheder og skiltefirmaer. ART-AR kan automatisk finde relevant information fra virksomhedens hjemmeside som f.eks plakat motiv, størrelse samt ramme, og dernæst binde informationerne sammen til ét produkt som kan fremvises i AR. Brugerne kan derefter se det fulde produkt i 3D, og placere det netop der i hjemmet eller kontoret de ønsker det.

Læs mere om 3D-Empire og deres produkt ART-AR.

Reklame:
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply