Google har ikke bare lavet en konsol, de er konsollen. Velkommen til fremtiden. Googles “Future of Gaming” -event præsenterede ikke de helt store overraskelser over natten, men præsenterede dog et ret betydeligt vendepunkt for fremtidens gaming services.
Google præsenterede en udvikling, der lover at revolutionere spil-industri med flere milliarder dollars, da den næsten udelukkende er baseret på fysisk hardware. Googles nyligt afslørede spiltjeneste, kaldet Stadia, udnytter den cloud-baserede teknologi, som deres konkurrenter hos Microsoft og Sony har arbejdet med i nogen tid nu.
Google Stadia er faktisk en one-stop shop for at gøre stort set alle gaming hardware forældede. Men hvordan virker det, og hvor sandsynligt er det at Stadia kan trække dig væk fra din Playstation, Xbox eller Gaming PC?
Så, hvordan virker Stadia?
Hvis du ikke har fået samlet tankerne endnu, udnytter Google Stadia kraften i cloud-baseret computing og streaming software til at levere en spiloplevelse på en enhed, der langt overstiger det, som dets hardware ellers ville være i stand til.
I stedet for at bruge din pc, tablet eller telefons software til at køre et spil, er det i stedet afhængig af en af Googles mange servere for at levere spillet i høj opløsning, hvorefter din enhed streamer spillet, ligesom hvis du så et live Twitch eller Youtube feed.
Fordi Googles teknologi er så avanceret, er dette gjort uden nogen mærkbar forsinkelse, og alle input, du laver til spillet, virker som om de bliver lavet på en konsol, ligesom normalt. Alt hvad du behøver i din ende, er imidlertid en computer med en Full HD-skærm og en anstændig internetforbindelse.
Det er vigtigt at nævne, at platformen også er cross platform, hvilket betyder, at du ikke kun er begrænset til at spille mod andre Stadia-brugere.
Fordelene ved dette er stort set universelle. Fordi alt er cloud-baseret, giver det dig adgang til en endeløs mængde af spil du kan spille, og du er kun begrænset til, hvad udviklere vælger at udgive til platformen.
Seks store udgivere har allerede forpligtet sig til at udgive deres største titler til enheden, med Ubisoft’s Assassin’s Creed Odyssey fremhævet af Google, som er let tilgængeligt, når systemet udgives.
Kvaliteten af spil, siger Google, vil overstige den for de fleste avancerede pc’er og fra de dyre konsoller. En ny GPU Google har udviklet sammen med AMD til serverene lover at levere mere end 10,7 teraflops af Graphics power, hvilket er langt over GPU-output fra både Xbox One X og PS4 Pro. Faktisk er de 10,7 teraflops over Xbox One Xs 6 teraflops og PS4 Pros 4,2 teraflops lagt sammen.
Det betyder, at hvis du har en skærm, der kan understøtte den, kan du nemt spille i 4K ved 60fps med surround sound og HDR.
Adgang til spil vil blive aktiveret via abonnementsbasis, og brugerne vil have mulighed for enten at spille spillet via en dedikeret portal på YouTube eller Stadias egen platform. Google har også udviklet deres egen controller til platformen, men spillerne kan bruge den tredjeparts controller, som du allerede kender og kan lide at spille med.
Googles præsentation kunne vise sig at være et absolut dødsstødet for Apple og gaming grafikfirmaet Nvidia, som begge er ved at sammensætte og udvikle deres egne cloud-baserede spiltjenester.
Hvad er prisen for Google Stadia?
Det emne, Google undgik mest under præsentationen var, hvad den store forretningsmodel er for hele dette system.
Betaler du et abonnementsgebyr? Er det en del af YouTube eller måske YouTube Red? Tjener de penge på salg af spil, når nogen spiller den øjeblikkelige demo? Er det gratis i en time om dagen? Vil det vise annoncer hvert 15. minut? Vil udgivere betale regningen som en del af deres normale markedsføringsbudget? Ingen ved det!
Det er et vanskeligt spil, fordi den mest oplagte måde at tjene penge på, begrænser også produktets eksponering. At bede folk om at abonnere tilføjer meget friktion til en platform, hvor hele ideen er at få dig til at spille inden for 5 sekunder.
At indsætte annoncer er en nem måde at lade folk springe hurtigt og nemt ind i spillet på og få tjent penge som muligvis kun er et lille beløb. Du kan endda måske annoncere spillet selv og tilbyde en engangs 10 procent rabatkupon eller noget. Derefter nævnt, at YouTube Red abonnenter slet ikke kan se annoncer.
Det lyder rimeligt, men Google nævnte slet ikke noget som det her. Vi vil sikkert høre mere senere i år tættere på lanceringen, men det er svært at bedømme værdien af tjenesten, når vi ikke har nogen idé om, hvad det vil koste.
Hvad er udgivelses datoen på Google Stadia?
Der er endnu ingen fast udgivelsesdato for Google Stadia endnu, men vi ved, at Google Stadia vil blive udgivet senere i 2019.
Specielt er 2019 startdato for “USA, Canada, Vesteuropa og Storbritannien” ifølge Google VP Phil Harrison, der har udtalt sig til Eurogamer via Digital Foundry. Ingen bekræftelse fra Google om udgivelse i andre områder eller lande, men klart at de agter at inkludere disse i fremtiden.
Du kan i videoen herunder se hele eventet omkring Google Stadia.
Vi håber dette indlæg hjalp dig med at forstå den nye teknologi fra Google og måske er det lige noget for dig?
Del din mening om det nye tiltag i kommentarfeltet herunder!
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!