YouTube var startet i begyndelsen af 2005 og er vokset hurtigt. Hvert minut uploader mennesker over hele verden mere end 300 timer af videofilm til YouTube’s store bibliotek.
YouTube har den næststørste søgemaskine i verden, bag Google (som ejer YouTube). Det betyder, at folk konstant søger efter information ved hjælp af YouTube og opdager videoer relateret til disse emner.
Som virksomhed kan YouTube være en skræmmende platform hvis man ikke blive præsenteret ordenligt til denne muligheder. Vi vil i denne artikler kort forklare hvordan din virksomhed kan bruge YouTube.
YouTube Videoer
YouTube giver en enkel måde, hvorpå folk nemt kan gemme videoer online og dele dem med andre. YouTube-videoer dækker ethvert tænkeligt emne, der kunne være spændende for folk at uploade en video om. Disse videoer er nemme at dele via andre former for sociale medier, e-mail og hjemmesider og kan også indlejres i andre hjemmesider.
Ved siden af hver video på YouTube er en liste over ‘foreslåede videoer’ – videoer, som YouTube’s søgemaskine beregner, sandsynligvis vil interessere folk, der ser videoen, du ser.
YouTube opfordrer seerne til at udtrykke deres mening om videoer via kommentarer og opfordre brugere for at gemme videoer for at se dem senere eller dele videoer, som de kan lide. Du kan både gøre en video offentligt tilgængelig for alle, eller dele den privat med udvalgte personer.
YouTube Analytics
YouTube Analytics er et selvbetjeningsanalyse- og rapporteringsværktøj. Værktøjet giver data om hver video, du uploader, så du nemt kan spore hvor mange gange din video er set, hvor folk kommer fra for at se den, og hvilken type mennesker der har set den.
YouTube Analytics kan give dig oplysninger om:
- “firsts” for videoen, herunder den første henvisning fra en relateret video, første henvisning fra en YouTube-søgning (inklusive de anvendte søgeord), første gang videoen er indlejret på en anden hjemmeside
- hvor mange visninger der kom fra hver henvisningskilde
- hvilke køn og aldersgrupper videoen er mest populær hos
- hvilke lande videoen er mest populære i
- hvor mange kommentarer og bedømmelser den har modtaget
YouTube kanaler
Du kan oprette en YouTube-kanal til din virksomhed, og bringe alle dine videoer sammen. Dette giver dig mulighed for at tilpasse din kanal med billeder, der repræsenterer dit firma. Din kanal indeholder en ‘Om’ sektion, hvor du kan skrive en kort beskrivelse af din virksomhed og et link til dit websted eller kontaktoplysninger.
Din kanal er, hvor du grupperer de videoer, du laver og uploader. De videoer, du ser og kan lide kan du tilføje til personlige spillelisterne for senere brug.
Din kanal har en webadresse (URL), som du kan promovere på din hjemmeside eller igennem dine markedsføringskampanger. Folk kan abonnere på din kanal. Dette betyder, at når de logger ind på YouTube, vises dine videoer på deres YouTube-startside.
Du kan oprette ‘playlister’ på din YouTube-kanal for at organisere dine videoer efter emne eller type. Du kan f.eks. Have en afspilningsliste med videoer om hver af dine produktkategorier, eller du kan have en playlist for videoer, der er bidraget af dine kunder til en videokonkurrence, du kører. Hvis du blot har en person “Vlog” kan du lave playlists med forskellige emner dine videoer omhandler m.m.
YouTube Annoncering
YouTube indeholder funktioner, der gør det muligt for virksomheder at promovere deres videoer til folk der kan være interesserede i dem, og målrette annoncer/videoer efter demografi, emner eller interesser.
Annoncører betaler hver gang nogen ser deres video/reklame. Du kan som virksomhed vælge, hvilke steder din annonce vises , hvilket format de vil være, og endda hvor meget du er villig til at betale per visning (hvis du vil øge fremhævelsen af din annonce over dine konkurrenter). YouTubes annonceringsvejledning forklarer, hvordan det virker.
Fordele ved YouTube til forretning
YouTube har en række anvendelser og fordele for virksomheder. Disse kan supplere eller erstatte det der tilbydes af andre kommunikationskanaler.
Demonstration af produkter
YouTube lader virksomheder vise deres produkter i aktion. Dette er især nyttigt for virksomheder med begrænsede fysiske distributionskanaler, herunder dem, der for det meste sælger over internettet. Virksomheder, der bruger YouTube til at give kunderne mulighed for at se deres produkter i aktion, før de køber, omfatter legetøjsfabrikanter, forlystelsesparker, teaterselskaber og computerspil.
Opbyggelse af et fællesskab
Virksomheder, der har følgere eller er en del af et fællesskab, kan bruge YouTube som et værktøj til at dele og engagere sig med kunder. Eksempler herpå er specialcykelforhandlere og løbe butikker, der deler producenters lanceringer, eventoptagelser, videoblogs og kundeoptagelser via video.
Demonstrere ekspertise
Nogle forretningsfolk og virksomheder bruger YouTube til at opbygge deres omdømme som ekspert på et felt. Dette kan omfatte uploade video tutorials eller korte video tips, samt at linke til andre eksperters videoer, der relaterer til deres interesseområde.
Sparer båndbredde
YouTube giver dig mulighed for at integrere videoindhold på din hjemmeside uden at øge dit websites båndbredde. Det betyder, at du kan inkludere video på din hjemmeside uden at bremse dine kunders downloadhastigheder og på den måde vedligeholde din SEO score ved inkludering af videoer.
Vise dit varemærkes personlighed
YouTube er en chance for at tilføje farve og bevægelse til dit virksomhedsimage. For eksempel kan en kaffeleverandør ikke kun uploade videoer af kaffesmagningsbegivenheder og video tutorials, de kan også dele videooptagelser fra bønnes oprindelse og interviews med de mennesker, der vælger de sorter virksomheden benytter.
Events og kampagner
YouTube giver dig mulighed for at gense succesrige arrangementer ved at uploade videooptagelser af dem til personer, der ikke var der, eller som vil huske, hvad der skete.
Hvis du holder en begivenhed (f.eks. En forfattertale i en boghandel eller et seminar for et konsulentfirma), kan du dele højdepunkterne via YouTube, så længe du har tilladelse fra medvirkende.
Løsning af kunders problemer
Nogle virksomheder bruger YouTube til at levere løsninger til deres kunder. For eksempel sender de videoer, der demonstrerer, hvordan man installerer deres produkt eller “skærmbilleder” -tutorials, der viser, hvordan man bruger deres software.
En video kan være en fantastisk måde at løse et ofte stillet spørgsmål på eller hjælpe med almindelige problemer med dit produkt. Det er bedre at være proaktiv over dette ved at anerkende et problem og vise kunderne hvordan man skal håndtere det, i stedet for at lade markedet gøre det for dig og kritisere dit produkt i processen.
Du kan også bruge YouTube til at tilbyde løsninger til personer, der ikke kender til dit produkt. Hver dag sender folk spørgsmål til søgemaskiner, der spørger hvordan man løser deres problemer, som ‘mine sokker forsvandt i vasken. Hvad kan jeg gøre?’ Hvis dit produkt løser et problem som dette, kan du smide en video på YouTube, der demonstrerer den i aktion- Dette er en god måde at bringe dit produkt til kende for de mennesker, der har brug for det.
Vi håber dette indlæg hjalp dig med at få et overblik over mulighederne på YouTube.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!