Hvordan laver man et tv show
Reklame:

Det er notorisk svært at komme ind i tv-branchen, men fremkomsten af billig teknologi og internetdistribution har gjort det lettere end nogensinde at få visninger. Næsten alle kan blive bemærket, men det kræver meget engagement og hårdt arbejde at lave sit eget tv show.

Udvikling af din idé til et tv show

1. Kom med en overbevisende forudsætning, eller “hvad nu hvis?” ide.

Din idé kan være lige så simpel som “hvad nu hvis et dokumentarhold filmede et lille papirfirma” (The Office) til en stor, kompleks idé som “hvad nu hvis en kemilærer begyndte at fremstille stoffer?” (Breaking Bad). Dette er rygraden i dit tv show, hvad der adskiller det, og hvad der hjælper det med at sælge.

  • En masse “hvad hvis hvis” genereres ved at blande og matche eksisterende tv shows. Prøv engang og tænk lidt over det.
  • Tænk på shows, du beundrer og kan efterligne – hvad er deres “hvad nu hvis” ideer?

2. Vælg genre og format for dit show

Dette er en af de vigtigste beslutninger, du vil tage, da det påvirker alt, hvad der kommer bagefter. Genren er showets stemning og tone – er det en komedie, medicinsk drama eller reality -tv -program? Formatet er tidspunktet for showet, og der er et par muligheder.

  • Episodisk: Hver episode er en selvstændig historie. Komedier er normalt episodiske shows på en halv time, men nogle krimiserier og mordmysterier er også episodiske.
  • Seriel: Hver episode bygger på historien om den før den. Disse shows fortæller generelt sæsonlange historier og fører til en stor konklusion, som Kastanjemanden, Squid Game, Game of Thrones eller Breaking Bad. De er næsten altid timelange shows og er normalt dramatiske.
  • Sketch: Sketchshows består af mange mindre, selvstændige historier. Dette er ligesom Danish Dynamite, Dybvaaad, Tak for iaften, eller noget internationalt som Saturday Night Live.

3. Udvikl dine karakterer.

Angiv hver karakter, og giv dem en 2-3 sætningsbeskrivelse. Undgå fysiske beskrivelser, prøv i stedet at fange, hvad der gør hver karakter unik.

  • Gode karakterer har fejl og styrker. De er runde – hvilket betyder, at de har en personlighed ud over “den vrede gartner” eller “den kærlige mor.”
  • Hvad ønsker hver karakter? Hvad er karakteren bange for? Dette driver hver karakter handlinger i showet.
  • Virkelighedsprogrammer mangler stadig at beskrive karaktererne. Hvad gør dine emner interessante eller overbevisende? Hvorfor ville et publikum høre deres historie?

4. Skriv en behandling til tv showet.

Behandlinger er lidt som blueprint for et tv show. De bruges til at vise en udviklingschef nøjagtigt, hvad de kan forventes af showet, hvis de skulle lave det selv. For at udvikle en behandling har du brug for et par ting.

  • Titlen: En god titel har normalt to betydninger. Se for eksempel på Mad Men, der lover reklamebureauernes verden samt Don Drapers glidende fornuft.
  • Logline: Dette er en kraftig, 1-2 sætnings opsummering af showet. Det er krogen, der er baseret på “hvad nu hvis” forudsætningen. F.eks. Kan Community’s logline være: “En hotshot -advokat er tvunget til at få en skør ny gruppe venner, når hans falske jurastudium tvinger ham tilbage til community college.”
  • Sammendrag: Dette er en kort opskrift på 1 side om showideen. Hvad er indstillingen, plottet og det generelle fokus for hver episode? Hvordan kan du fange essensen af ​​showet i 3-4 sætninger? Hvis dette er et serieshow, skal du skitsere udviklingen i den første sæson.
  • Karakterark: Tag hver hovedperson og skriv 1-2 sætninger om dem med fokus på deres personligheder og mål mere end deres udseende.
  • Episodeguide: Skriv et kort afsnit om de første 4-5 afsnit, du vil vise detaljer om de plots, der vil udgøre hovedparten af ​​dit show.

5. Byg noget indhold omkring din idé.

Den bedste måde at sælge dit tv show på er at vise nogen det igangværende show. Takket være alt det billige udstyr i disse dage er det lettere end nogensinde at få stykker af dit tv show på nettet og i folks hænder. Den type materiale, du udvikler, afhænger dog af dit show.

  • Manucripts: Det gør aldrig ondt at have et manuscript, og dette er den mest konventionelle og vellykkede tilgang til at lave dit eget show, især timelange shows og dramaer.
  • Webisoder: Den bedste måde at få opmærksomhed på er simpelthen at lave dit tv show selv. Youtube har gjort det bemærkelsesværdigt let at skyde korte 2-5-minutters episoder, der involverer dine karakterer og dele dem med verden.
  • Storyboards og Sizzle Reels: Ligesom en webisode, men for længere projekter er disse som testbilleder til dit show. Det kan være et interview til et talkshow, testbilleder til et reality -tv -afsnit eller storyboards og tegninger til et animeret show.

At skrive et tv manuscript

1. Forstå grundlæggende manuskriptformatering og konventioner.

Skærmbilleder er specielt formateret, så hver scene tager cirka et minuts skærmtid. Dette format er branchestandarden, og afvigelse fra det vil ofte ende med dit manuskript i skraldespanden. Den bedste måde at undgå dette på er at bruge scriptsoftware, f.eks. Celtx, Writer Duets eller Final Draft.

  • Tv -scripts er formateret anderledes end film, fordi du skal lave handlinger, eller hvor reklamerne ville gå hen. Sørg for, at du læser og studerer tv -scripts for at lære disse konventioner.

2. Læs så mange manuskripter i din genre som du kan.

Gå online og tjek manuscripter fra hvert show, der ligner dit. At se fjernsyn er en god måde at forstå planlægning på, men hvis du skal skrive manuscripter, skal du forstå scriptets kunst. Tag noter, mens du læser om stil, plot og substans.

  • Læsning af manuskripter er et must i denne forretning. Du skal lære at være sjov, dramatisk, spændende og engagerende uden skuespillere, kameraer eller musik til at hjælpe dig.
  • Notér hvad det virker, hvad der ikke virker, og hvordan forfatteren bygger episodens verden på siden.

3. Forstå behovet for en god pilot til et tv show.

En pilot er det første afsnit af en tv-serie, og de er notorisk svære at skrive godt. Hvorfor? Fordi piloter kræver, at du gør mange ting på en gang på få sider. Du må:

  • Introducer karakterer: Du behøver ikke gå ind i hele baghistorien, men seeren har brug for at vide nok om disse personer for at ville følge dem. Den allerførste gang, du ser en karakter, skal man vise deres grundlæggende personlighed.
  • Introducer verdenen: Dette handler om mere end bare omgivelserne, det er showets “regler”. Hvad er nogle af de største bekymringer for karaktererne? Hvilken slags begivenheder sker regelmæssigt? – Dette er udforskningen af din “hvad nu hvis” forudsætning.
  • Vis showets generelle mønster: Dit pilotafsnit skal ikke bare introducere alt, det skal være et godt tv show. Du skal give folk en idé om, hvad de vil se hver uge. Arrested Development, der betragtes som en af de bedste piloter nogensinde, gør dette perfekt – det opretter karaktererne, viser verdenen (rige, korrupte socialister og aktiehajer) og viser den sammenkoblede plotstruktur, showet senere blev berømt til.

4. Skitsér dit plot ved hjælp af tv akt struktur.

Tv-serier, på trods af deres originalitet og mangfoldighed, har en temmelig stiv struktur. Fordi de fleste kanaler kommer med reklamer, er disse små pauser bekvemme steder at afslutte hvert afsnit. Tænk på en handling som en samling scener, der fortæller – mini – historien om en episode. Mellem hvert sæt reklamer har du historiens progression, der ender i et stort øjeblik, forandring eller klimaks, der ophidser seeren til at blive ved med at se, når reklamerne slutter. At forstå dette “gitter” hjælper dig med at tilslutte dit show til formlen.

  • The Cold Open: Almindelig på sitcoms, dette er den korte, 2-3 minutters scene lige før titlen kreditter. Det kan påvirke plottet eller bare være en hurtig joke eller scene. I dramaer er det ofte den tilskyndende hændelse, som at finde den døde krop i en krimi.
  • The Acts: Timelange shows har 5 akter, og en halv times shows har 3. Du vil have, at hver handling skal være noget selvstændigt: den har et begyndelsesproblem, en række komplikationer, der forhindrer karaktererne i at løse problemet, et klimaks og en løsning.
    • Akt 1 introducerer et problem, og karaktererne forsøger at løse det, men mislykkes.
    • I akt 2 er karaktererne i et endnu større rod, takket være deres fiasko gør de endnu et forsøg, og tingene ender værre end før, eller der opstår et nyt problem takket være det gamle.
    • I akt 3 vender alt tilbage til det normale, enten ved at karaktererne styrter ned på jorden eller til sidst retter det rod, de kom ind i.
  • Slutningen: Din sidste akt bringer publikum tilbage. For en pilot skal du bevise over for publikum, at de skal komme tilbage i næste uge.
    • I dramaer sker dette normalt med en cliffhanger eller løftet om næste uges eventyr.
    • I komedier slutter afsnittet næsten altid, hvor det startede. Dine karakterer ændrer sig ikke meget og er klar til næste uges løjer. Status quo returneres.
  • The Tag: Også kendt som stinger, dette er den lille scene lige før eller efter kreditterne. Normalt er det at fortsætte en joke, vise en lille opløsning eller tip om, hvad der sker i næste afsnit.

5. Arrangér et tabel-read efter dit første udkast.

Få nogle venner samlet og uddel kopier af dit manuscript, og lad dem derefter læse hver del op, som var de skuespillere. Du kan fortælle, men prøv ikke at afspille nogen af karaktererne. Tag i stedet noter om, hvad der lyder naturligt, og hvad der ikke gør det. Spørg dem bagefter, hvad de syntes om manuskriptet: hvor var de forvirrede, hvad nød de, følte deres karakterer sig “ægte”, og ville de se showet? Du skal få input udefra, og at høre dit manuscript højt er den bedste måde at finde fejl, du måske har overset, mens du læser.

6. Skriv, skriv og omskriv.

Tag et par dage væk fra manuscriptet, og se på det igen med friske øjne. Du skal få dit manuscript til at være så poleret som det kan være for at gøre indtryk, fordi der er tusinder af manuscripter, der konkurrerer om opmærksomhed. Nogle ting at holde øje med inkluderer:

  • Stavning, grammatik og formatering. En stavefejl på den første side er en god indikator for, at nogen kan smide det hele væk uden at læse det.
  • Tempo. Hver eneste scene skal flytte plottet fremad. Hvis det ikke er det, begynder showet automatisk at trække ud. Ingen scene skal starte ét sted og blive der hele tiden. Dine karakterer eller situation skal ændres hver gang, ellers er scenen for langsom.
  • Dialog. Lyder dine karakterer naturlige? Du er nødt til at sætte billedet af en karakter i dine læsers sind med bare dialog, så hver karakter skal tale på en unik, naturlig måde, ikke kun den måde, du har brug for dem til at tale i scenen. Karakter er vigtig, og du viser karakter gennem tale.

7. Forkort dit manuscript så meget som muligt.

Skær unødig eksponering, scenebeskrivelser og karaktertræk væk. Hvis det ikke betyder noget for plottet, skal det væk. Alle de andre ting, lige fra en skuespillers udseende til væggenes farve, afgøres af instruktøren, ikke dig. Du vil have manuskriptet til at fortælle et show, bevæge sig hurtigt og feje læseren op i historien og karaktererne. Kortere er altid bedre, fordi det betyder, at du skærer alt væk, der ikke var fantastisk eller vigtigt.

Få dit tv show i luften

1. Overvej at film tv showet selv.

Hvis du aldrig har haft et Hollywood-job før, er den bedste måde at få opmærksomhed på at kræve det. Det er svært at få nogen til at læse dit manuscript, men hvis du kan udvikle et par tusinde visninger på din video, vil folk begynde at lægge mærke til det. Du behøver heller ikke nødvendigvis at filme hele showet. Websteder som Amazon Studios, for eksempel, giver dig mulighed for at sende klip, som folk stemmer op og ned, hvilket giver gode ideer synlighed.

2. Brug industrirepræsentanter og ressourcer.

Kig efter agenter og producenter, der er åbne for indsendelser, og deltag i konkurrencer og festivaler for eksponering. Den bedste måde at gøre dette på er gennem “the trades”, såsom Deadline.com eller Variety. Disse websteder er obligatoriske læsninger, da de taler om udviklingsaftaler, hvem der handler efter shows og agenter, der i øjeblikket er på markedet.

  • Når du ser et tv show som dit eller en forfatter/producent, du beundrer, skal du notere deres bureau (som CAA eller WME) og deres samarbejdspartnere. Tjek deres websteder og send forespørgselsbreve, der beder om at mødes.
  • Du kan også sende din idé på søgesider, f.eks. The Blacklist, der giver agenter mulighed for at søge efter manuskripter, der matcher deres interesser. De koster dog penge, og du bør altid undersøge “succeshistorier” ved at tjekke projekterne online for at se, om showet faktisk er lavet.

3. Lav en liste over virksomheder, du vil henvende dig til, der laver tv shows som dit.

Find de grupper, der laver shows som dit, og send dem et hurtigt brev. Brug deres websteder til at hente navne og e-mails på ledere og arbejdere i afdelingen “Udvikling”. Jo mere du kan skræddersy din søgning til bestemte personer, der ville være interesseret i dit manuscript, desto bedre er dine odds for at lave et show.

  • Du ville ikke sende et cheesy monster show til NBC, du ville sende det til SyFy. Reality-tv -programmer bør ikke sendes til producenterne af The Sopranos. Tænk på, hvad studiet allerede laver for at pitch til de rigtige mennesker.

4. Fortsæt med at skrive, filme og arbejde i film-/tv -branchen.

Meget få mennesker laver et tv-program uden at starte på nederste trin. Du kan altid producere dit eget show, og det tager muligvis fart. Men 95% af alle tv-skabere startede som produktionsassistenter, skriveassistenter, kameraoperatører, skuespillere osv. Dette er den bedste måde at møde mennesker, der måske kan hjælpe dig senere og få mulighed for at lære, hvordan tv er konstrueret.

  • Du skal prøve at have 3-5 pilots manuscripter til rådighed eller blive arbejdet på til enhver tid. Du ved aldrig, hvornår en idé vil blive taget, hvornår nogen vil kunne lide dig, men vil have en anden historie, eller når nogen vil se mere af dit arbejde. De mennesker, der får lavet shows, fortsætter med at arbejde, skrive og omskrive, indtil noget er i luften.

Hvis du har lyst til at læse mere om hvordan du for eksempel skriver en god sang til dit tv show kan du læse mere om det i vores artikel ved navn: Hvordan skriver man en sang?.

Reklame:
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply